יום ראשון, 29 במאי 2022

פענוח תעלומת פרשת הכ"ג


התמליל הזה פורסם כפוסט בפייסבוק בתאריך 26.5.2022 לאחר הרצאה על פרשת הכ"ג במכון שמיר בקצרין שבו הובא לראשונה הגילוי החדש המפורט בו.

 פוסט זה מיועד לפרומיל מאוכלוסיית ישראל שהשם "כ"ג יורדי הסירה " אומר לו משהו מעבר לשם של רחוב.

לפני כשנה פרסמתי את הפוסט הבא בפייס במסגרת מאמצי (שלצערי הרב לא צלחו) להעלות לתודעת הציבור את פעולת כ"ג יורדי הסירה לרגל מלאת 80 שנה לפעולה.

בפוסט הזה כתבתי שככל הנראה תעלומת היעלמם של כ"ג לוחמי ההגנה והקצין הבריטי שנלווה אליהם לא תיפתר לעולם. מתברר שטעיתי וממש בימים אלה פתרון התעלומה נחשף לציבור.

לאחרונה הכנתי הרצאה על פרשת הכ"ג במסגרת העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית והפורום האקטואלי הגלילי לפי הזמנתו של אורי גנני. תוך כדי ההכנה של ההרצאה עליתי על פיסת מידע משמעותי ביותר שנשמטה ממני בתשע השנים האחרונות.

קצת רקע:

בשנת 2012 נשלח למשפחות הכ"ג תקציר של דו"ח משרד הביטחון על מחקר שבוצע במשרד הביטחון בשנים 2000-2007 על ידי החוקרים ד"ר משה עמי-עוז ונרי אראלי.

בשנת 2013 הופקד דו"ח משרד הביטחון בארכיון צה"ל. הדו"ח היה מוכן כבר בשנת 2007 והוא למעשה טיוטה לא ערוכה הכוללת מאות עמודים, קשה מאד לקריאה, ובגלל קשיי השימוש בארכיון צה"ל נגישה באופן מעשי לחוקרים בלבד.

בתקציר ובדו"ח נכתב שהייתה פקודה כללית לכוחות הצי הצרפתי לפגוע בכל כלי שיט אנגלי שיחדור למים של לבנון.

בתקציר הדו"ח נאמר שבסביבת התאריך 18 במאי יצא כוח ימי שכלל כמה צוללות וכמה ספינות שטח מכיוון ביירות לעבר טריפולי על מנת לערוך תרגיל ימי.  כמו כן נאמר בו שחוקרי משרד הביטחון מצאו בארכיון הצי בצרפת רצף של דיווחים של כלי השיט הצרפתיים שהיו פעילים בחופי לבנון באותה תקופה ולא מצאו שום אזכור של היתקלות עם "ארי הים", סירת הכ"ג. על סמך זה הצהירו החוקרים שהצרפתים לא היו קשורים להעלמות "ארי הים", אינם יודעים עליה דבר, ומבחינתם אבדן הסירה ואנשיה הוא "לא אירוע".

פיסת המידע שמצאתי לאחרונה היא פסקה קצרה הלקוחה מתוך הדו"ח המלא של משרד הביטחון ורצופה בזה

 


   ארבע הצוללות המוזכרות הן צוללות צרפתיות שהיו בסביבת "ארי הים" בזמן שיוטה לעבר טריפולי במסגרת התרגיל הימי.

התברר לי בחיפוש ברשת שכלי השיט Adour המוזכר בפסקה הזאת היה מכלית ולא צוללת ולכן לאי הימצאות יומן המבצעים שלה בארכיון הצי אין השלכה לאבדן "ארי הים".

מה שעולה מהדו"ח המלא הוא שהכוח הימי הצרפתי יצא ב – 18 במאי בבוקר מאזור ביירות לאזור טריפולי וכלל 3 צוללות בוודאות ועוד כמה אוניות שטח. זה בדיוק הזמן שבו "ארי הים" היתה בשיוט בדרכה לטריפולי.

העובדה המשמעותית שלא נמצאו בארכיון הצי הצרפתי יומני המבצעים של שני כלי שיט לא הוכנסה משום מה לתקציר הדו"ח אשר נמסר למשפחות. כמו כן עובדה זאת לא מתיישבת עם הצהרת חוקרי משרד הביטחון שהיה רצף של דיווחים של כלי שיט צרפתים בתקופה המדוברת.

העובדה ששני יומני מבצעים של כלי שיט היו חסרים בארכיון הצי הצרפתי היא המפתח לפיענוח פרשת הכ"ג. המשפט האומר שאפשר היה לדעת על פעילות הצוללת Souffleur  מתוך יומני המבצעים של הצוללות האחרות ניתן ללא הוכחה כלשהי והוא בלתי סביר בעליל.

כיוון ש Adour היא מכלית אפשר להתרכז בצוללת Souffleur  שיומן המבצעים שלה לא נמצא בארכיון הצי הצרפתי.

הנתונים של Souffleur מצביעים על כך שלצוללת הזאת היו שני מקלעים 8 מ"מ.

להלן עוד כמה עובדות.

עובדה משמעותית המובאת בדו"ח משרד הביטחון ובתקציר היא שחלק מהגופות שנפלטו לחופי טריפולי היו פגועות ירי. דבר זה מעיד על תקרית ירי של "ארי הים".

עוד נתון חשוב הוא טיבו של חומר הנפץ שהיה על "ארי הים".

בדו"ח משרד הביטחון כתוב שסוג חומר הנפץ שנשאה "ארי הים" לא היה ידוע. אולם יש עדות על כך שחומר הנפץ על הסירה היה מסוג טן שהוא רגיש למכות ושפשופים. יש על כך עדות של אליהו סחרוב שהוא האיש אשר הביא את חומרי הנפץ לתחנת הכוח בחיפה ערב הפעולה.

בריאיון של אליהו סחרוב עם מודי שניר משנת 2013 בו הוא אומר שחומר הנפץ היה טן.

המסקנה מתוך העובדות הידועות לנו היא שהתרחיש הבא מתיישב עם כולן ולכן יש לו היתכנות ברורה:

"ארי הים" יצאה לדרכה באיגוף רחב מחיפה לכיוון טריפולי ב 18 במאי בבוקר במגמה להגיע לחוף בית הזיקוק מכוון מערב בשעות הערב המאוחרות. באותו יום בבוקר יצא כוח ימי צרפתי שכלל 3 צוללות ועוד כמה ספינות שטח מביירות צפונה כדי לקיים תרגיל ימי מול חופי טריפולי. הצוללת Souffleur   פגשה את "ארי הים" בדרכה לטריפולי וירתה עליה כיוון שהיא נראתה לה כלי שיט חשוד. חלק מהכדורים פגעו בלוחמים וחלק פגעו בחומר הנפץ טן (הרגיש למכות ושפשופים) שהיה בסירה וגרם לפיצוץ הסירה. אנשי הסירה נהרגו במקום מהירי והפיצוץ. חלק מהגופות נסחף לחופי טריפולי והגיע אליהם בתחילת יוני. החלק האחר אבד בים.

אין מסמך צרפתי המאשר את התרחיש הזה כיוון שהצוללת Souffleur   טובעה על ידי צוללת בריטית ב – 25.6.1941 מול חופי ביירות ויומן המבצעים שלה אבד עמה. מצד שני אין שום תרחיש אלטרנטיבי לתרחיש הנ"ל המתיישב עם העובדות הידועות ולכן המסקנה היא שככל הנראה זה התרחיש שקרה בפועל.

 

אין תגובות: